Monday, October 20, 2008

microsoft access

tahukah anda bagaimana untuk menggunakan microsoft access???mari saya tunjukkan...
mula-mula masuk ke microsoft office access..tekan blank database dan pilih create folder..save kan ia sama ada dalam pendrive ataupun komputer..then klik create untuk memulakannya..
pilih create dan klik table untuk keluarkan table baru..taipkan semua butiran yang diperlukan.dan save kan ia sebagai peribadi, kokurikulum dan kurikulum..
selepas itu, pilih database tools dan klik relationship untuk menghubungkan ketiga-tiga butiran.pilih id dan tarik ia ke 2 bahagian yang lain..
untuk mengisi butiran pelajar dalam borang pelajar, klik create dan pilih more form..kemudian ikut saja arahan yang diberikan dan save ia dengan nama borang pelajar...
apabila telah terdapat borang pelajar, segala butiran mengenai pelajar akan ditulis dan dicatat di bahagian ini..sebagai contoh, tuliskan nama pelajar, alamat semasa, alamat tetap, nama bapa, pekerjaan bapa, gaji bapa, nama ibu, pekerjaan ibu, gajai ibu dan juga nombor telefon...
selepas itu, kami dikehendaki membuat pertanyaan daripada butiran yang telah dicatatkan tadi..untuk membuat pertanyaan, klik create dan pilih query wizard..buat sekurang-kurangnya 3 pertanyaan melalui perkara yang disebutkan tadi..sebagai contohnya, berapa ramai pendapatan bapa kurang daripada RM2500, berapa ramai ahli rumah merah dan berapa ramai mendapat markah matematik atas 90..
kemudian daripada pertanyaan tadi perlu membuat laporan. klik create dan pilih report wizard..
selepas selesai ketiga-tiga report, so siaplah laporan yang dibuat..kemudian kami dikehendaki upload ke yahoo group...
so dah siap..begitu mudah....SELAMAT MENCUBA!!!!!

1 comment:

Fiqr said...

segala input yang diberikan oleh afham mudah difahami oleh saya.
akan tetapi,saya sukar untuk memahami apa yang diterangkan tentang langkah membuat soalan dan laporan.Penerangan yang dihujahkan terlalu ringkas dan tidak tahu apa kehendak sebenar.Saya yang tidak hadir ketika kelas access diajar...tidak dapat menjadikan penerangan tersebut sebagai rujukan saya.Harap Afham dapat memperbaikinya.